Home Zwetsshow Linken Contact
© Ton Broedersz 2013
Bridge
Ton van de Brug*

een opgeruimd leven..................

Stel een regel in.

Een regel is iets wat je eenmaal hebt besloten. Daarna doe je het gewoon. Bijvoorbeeld; oude kranten na een week wegdoen, alleen kopen wat er op je boodschappen lijssie staat, post meteen openmaken en reclame wegdoen.

Kijk twee weken vooruit.

Als je je week plant, kijk dan ook een week verder. Wat staat daar en wat kun je (of moet je ) nu al voorbereiden? Het scheelt enorm veel gehaast als je die vergadering van maandag al hebt voorbereid of als je alvast hebt nagedacht over dat verjaardagsfeestje of die belangrijke presentatie.

Wees aardig voor jezelf.

Had je een actie gepland en is het niet gelukt? Jezelf verwijten maken werkt averechts. Wees mild en bedenk dat er morgen weer een dag is waarop je fris kunt beginnen. Plan tijd voor je actie en doe het.

Houd ruimte tussen je afspraken.

Plan nooit twee afspraken direct na elkaar. Houd ruimte voor uitloop, maar ook om even om te schakelen, om afspraken te noteren en om even je aantekeningen te ordenen.

Houd het bij.

Uit onderzoek blijkt keer op keer dat alleen het feit dat je iets bijhoudt, leidt tot verandering. Ook al begin je met ‘alleen maar’ bijhouden. Maak een opruimdagboekje en noteer dagelijks wat je hebt gedaan. Waarschijnlijk is het meer dan je denkt. Dat geeft energie em nog een stap te zetten.

Ruimte in je agenda met regels.

Stel regels op om structureel ruimte voor jezelf te houden. Fijne regels zijn bijvoorbeeld: niet meer dan drie avonden per week van huis, zaterdagochtend altijd beschikbaar voor sport, zondag is een vrije dag. Uitzonderingen maken mag, maar alleen voor iets unieks, wat nooit meer tegenkomt en echt alleen bij uitzonderingen.

Je hebt altijd tijd om op te ruimen.

Je kunt altijd wel tien minuten aan je administratie werken of je tafel leegruimen. Zolang je de tijd beperkt, kun je het altijd inpassen. Doe je het niet? Maak het kleiner: verzamel lege dozen, loop vijf minuten door het huis om spullen terug te leggen, geef één voorwerp een vaste plek.

Afmaken geeft ruimte.

Alles wat je nog te doen hebt, blijft in je hoofd zitten en schiet je steeds te binnen, meestal op momenten dat je er niets mee kunt. Wat kun je vandaag afronden? Dat geeft ruimte.

Voeg één gewoonte tegelijk toe.

Een nieuwe gewoonte aanleren vraagt focus, energie en wilskracht. Kies dus één gewoonte per keer om toe te voegen. Zo heb je de grootste kans van slagen.

Je hoeft niet alles af te maken.

Het is een goede gewoonte om af te maken waar je aan begint. Maar het kan je ook een hoop tijd kosten. Wat hoef je niet meer af te maken? Dat boek wat je eigenlijk saai vindt? Dat knutsel-, naai-, of breiproject waar je allang op uitgekeken bent? Doe het weg en maak ruimte voor iets anders.

Welke nieuwe gewoonte wil je uit proberen?

Houd het simpel en kies wat je elke dag wilt doen. Een actie wordt sneller een gewoonte als je het dagelijks doet. Kies iets kleins wat je in 5 minuten kunt doen.

Je denkt altijd dat je later meer tijd hebt dan nu.

Nu ben je druk met allerlei dagelijkse dingen, maar over een maand is je agenda nog leeg. Daarom stel je die grote actie uit tot later. Je vergeet dat je over een maand ook weer dagelijkse dingen te doen hebt. Zo blijf je altijd tij tekort komen.

Verzamelen om weg te geven.

Over iets minder dan twee weken is het koningsdag: een mooi moment om spullen te verkopen op de vrijmarkt. Gebruik dit lange weekend om uit te zoeken wat je zou willen verkopen en zet dat alvast klaar.

Zet al je zintuigen in.

Vindt je een klus vervelend? Doe het dan met al je zintuigen. Ruik de oude kranten en zie de inkt op je handen. Voel het papier. Voel het sop op je handen en ruik de schone geur. Je kunt niet tegelijkertijd weerstand voelen en focussen op je zintuigen. Je weerstand lost op met het vuil in het sop.
Navigation Menu
© Ton van de Brug 2013
Ton van de Brug